Γύρω
στα 1000 π.Χ συναντάμε τις πρώτες αναφορές εμπορικών συναλλαγών Ελλήνων με τα
νότια παράλια της Μαύρης θάλασσας και κάπου εκεί χρονολογούνται οι πρώτοι
άποικοι από την Ελλάδα. Οι συχνές ιστορικές αναφορές της περιοχής από την
Μυθολογία ως και τα συγγράμματα του Ηροδότου αποδεικνύουν ότι για χιλιάδες
χρόνια άκμαζε ένα αναπόσπαστο κομμάτι του Ελληνισμού. Πρώτη ιδρυθείσα πόλη η Σινώπη,
έπειτα η Τραπεζούντα το 756πΧ και ακολούθησαν και άλλες πολλές κοιτίδες φωτός
του Ελληνικού πολιτισμού .
Ο Πόντιος γεωγράφος Στράβωνας χαρακτήρισε την περιοχή καταπράσινη, εύφορη και πως δεν θα πεινάσει ποτέ .Οι Συμπληγάδες πέτρες της Μυθολογίας σταμάτησαν να κλείνουν το Βόσπορο και η θαλάσσια περιοχή έγινε θάλασσα φιλόξενη ,´´Εύξεινος´´ ,ελεύθερη και Ελληνική.O ιστορικός Ξενοφών στο έργο του ´´Κυρου Ανάβασις ´´ το 401πΧ μας δίνει λεπτομερή περιγραφή για την ζωή των Ελλήνων του Πόντου και γίνεται αναφορά και στον πολεμικό χορό ´´πυρριχιον´´.
Ο Πόντιος γεωγράφος Στράβωνας χαρακτήρισε την περιοχή καταπράσινη, εύφορη και πως δεν θα πεινάσει ποτέ .Οι Συμπληγάδες πέτρες της Μυθολογίας σταμάτησαν να κλείνουν το Βόσπορο και η θαλάσσια περιοχή έγινε θάλασσα φιλόξενη ,´´Εύξεινος´´ ,ελεύθερη και Ελληνική.O ιστορικός Ξενοφών στο έργο του ´´Κυρου Ανάβασις ´´ το 401πΧ μας δίνει λεπτομερή περιγραφή για την ζωή των Ελλήνων του Πόντου και γίνεται αναφορά και στον πολεμικό χορό ´´πυρριχιον´´.
Η ελευθερία των Ελλήνων του Πόντου
δοκιμάστηκε κατά τους Ρωμαϊκούς χρόνους, ιδίως με την εφαρμογή της αυταρχικής
διακυβέρνησης του Διοκλητιανού και των άλλων Ρωμαίων Αυτοκρατόρων. Την
Ελληνοκρατουμενη Ανατολή του Ελληνισμού της περιοχής ,τα πρώτα χρόνια της
Βυζαντινής Αυτοκρατορίας ήρθε και ενίσχυσε ο Χριστιανισμός ως σύμμαχος στον αγώνα της φυλετικής επικράτησης στο μωσαϊκό των μικρασιατικων
εθνοτήτων .Ο Ποντιακός Ελληνισμός συμβάλει είτε πνευματικά είτε υλικά σε κάθε
απόπειρα εξέγερσης των σκλαβωμένων Ελλήνων, το 1912 οι Έλληνες της Σαμψούντας
προσφέρουν στο Ελληνικό Ναυτικο 12000 λίρες .Η πολιτική των Νεοτουρκικών
κυβερνήσεων βλέπει καχύποπτα όλη αυτή την δραστηριότητα των Ποντίων και με
διάφορα οικονομικά, θρησκευτικά ,εκπαιδευτικά και στρατιωτικά μέτρα προσπαθεί
να τους εξοντώσει. Η παράδοση της Τραπεζούντας από τον Τούρκο βαλη Μεχμέτ
Τζεμαλ Αζμη μπεη στο μητροπολίτη Χρύσανθο τον Απρίλιο του 1916 ,υπό την επερχόμενη
κάθοδο των Ρωσικών στρατευμάτων και η συνετή πολιτική του απέναντι στους μουσουλμάνους
,έφερε αισιοδοξία ότι στην χρόνια ταραγμένη περιοχή επιτέλους θα επανέλθει η
ειρήνη και η ευδοκιμία. Υπήρξε ένα δίχρονο διάλειμμα αρμονικής συμβίωσης
χριστιανών και μουσουλμάνων επανάσταση ,όμως, των μπολσεβίκων στην Ρωσία ήταν η
αρχή του τέλους . Η προσπάθεια για την δημιουργία ανεξάρτητου κράτους της ´´Δημοκρατίας
του Πόντου´´ απέτυχε παταγωδώς. Πολιτικό γεγονός που λειτούργησε ως ταφόπετρα
του ποντιακού ζητήματος ήταν η κεμαλικού-μποσελβικη συνθήκη φιλίας τον Μάιο του
1916.
Ο αδύναμος μέχρι εκείνη την στιγμή Κεμάλ,
αποκτά δυνατούς συμμάχους που γυρίζουν την πλάτη στον Ποντιακό Ελληνισμό.
Δέχεται οικονομική ,στρατιωτική και ηθική βοήθεια από την Ρωσία του Λένιν αλλά
και την εύνοια της Αγγλικής φαρισαϊκής πολιτικής. Η Ιταλό-κεμαλικη και Γάλλο-κεμαλικη
συμφωνία επισφραγίζουν την δυνάμωση των νεοτουρκων οι οποίοι αρχίζουν μεθοδευμένες
εκκαθαρίσεις ενάντια του χριστιανικού πληθυσμού. Ο F.Sartiaux έγραψε ´´Οι Νεότουρκοι
φανέρωσαν το μεγαλεπήβολο σχέδιο τους, την εξόντωση δηλαδή όλων των ιθαγενών
Χριστιανών της Μικράς Ασίας και του Πόντου. Ποτέ, σε καμιά περίοδο της
ιστορίας, κανένα πιο διαβολικό σχέδιο δεν είχε στοιχειώσει τη φαντασία του
ανθρώπου. Η ερυθρά σφαγή ολοκληρώθηκε από ένα σύστημα που λέγεται λευκή σφαγή.
Πρόκειται για την αργή εξόντωση από την κακομεταχείριση, τις εκτοπίσεις ,το
κρύο την παρατεταμένη στέρηση νερού και τροφής ,τον αποκλεισμό σε μπουντρούμια
.Η κτηνωδία δικαιολογήθηκε με το πρόσχημα ότι η Τσαρική Ρωσία είχε εξοπλίσει
τον Ελληνικό πληθυσμό και υπήρχε φόβος εξέγερσης .Σε ολόκληρο τον Πόντο
εκτυλίχθηκαν φρικιαστικές σφαγές .Οι εκκλήσεις προς την ανήμπορη να αντιδράσει Ελληνική
κυβέρνηση δεν μπόρεσαν να αποσοβήσουν την αγριότητα και την μανία των
κεμαλικων.
Η γενοκτονία των Ελλήνων του Πόντου
εκτιμάται ότι στοίχισε την ζωή σε 368.000 ψυχές. Αριθμός ασύλληπτα μεγάλος
,ισοδυναμεί με ξεριζωμό. Οι επιζώντες κατέφυγαν στον άνω Πόντο ,στην Σοβιετική
πλέον Ρωσία και μετά την Μικρασιατική καταστροφή το 1922 στην Ελλάδα. Στις
24 Φεβρουαρίου του 1994 η Βουλή των Ελλήνων ψήφισε ομόφωνα ,την ανακήρυξη της
19ης Μαΐου ως ´´Ημέρα Μνήμης για την Γενοκτονία των Ελλήνων στο Μικρασιατικό
Πόντο .´´ ημέρα που ο Μουσταφά Κεμάλ αποβιβάστηκε στη Σαμψούντα. Η μνήμη των
χιλιάδων θυμάτων είναι αποτυπωμένη σε πολλούς στίχους των Ποντιακών τραγουδιών.
Ο Ποντιακός πολιτισμός, είναι αναπόσπαστο κομμάτι του Ελληνικού,ο οποίος σήμερα θρηνεί και θυμάται, παρ’ όλες τις δυσκολίες που
αντιμετωπίζει η Ποντιακή φράση είναι το φως στην άκρη του τούνελ
"Η ρωμανια κι αν επερασεν ανθει και φερει κι αλλο"
Αθανασιάδης Γρηγόρης
βιβλιογραφία:"Ιστορία του Ποντιακού Ελληνισμού" του Κώστα Φωτιάδη καθηγητή ΑΠΘ
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου